Maldivy – naša vysnívaná dovolenka na ostrove Ukulhas

Hovorí sa, že keď po niečom naozaj túžiš, celý vesmír sa spojí, aby si to mohol uskutočniť. Pre nás osobne bolo takou túžbou navštíviť súostrovie Maldivy, ale vždy sme to odkladali na neskôr, pretože sme ich považovali za luxus, ktorý si jednoducho nemôžeme dovoliť. Dlhé mesiace sme cestovali lowcostovo po juhovýchodnej Ázii a vtom doslova ako blesk z jasného neba sa objavil v mojej schránke e-mail s ponukou letenky, ktorej sa jednoducho nedalo odolať a to práve vo chvíli, kedy sme už plánovali náš návrat domov. Bolo to pre nás znamenie, že teraz je ten správny čas na splnenie toho najväčšieho cestovateľského sna a hovorili sme si, že do toho pôjdeme. Teraz už môžem povedať, že to bolo jedno z najlepších rozhodnutí v našom živote a nikde sme neboli takí šťastní, ako práve na Maldivách 🙂 .

Toto súostrovie tvorí takmer 1200 ostrovov, preto nám zabralo niekoľko dní, kým sme si definitívne vybrali tie dva, ktoré chceme tento rok navštíviť – Ukulhas a Rasdhoo. Ukulhas je taký rozkošný miniostrovček v srdci Indického oceánu. Nachádza sa na atole Alifu Alifu (príp. Alif Alif) a patrí k obývaným maldivským ostrovom s počtom obyvateľov okolo 900 ľudí. Dĺžka ledva presahuje jeden kilometer a v najširšom bode má len 225 metrov. Od hlavného mesta Malé je vzdialený 72 kilometrov a z medzinárodného letiska sa sem ľahko dostanete trajektom za 4 hodiny alebo rýchloloďou za približne hodinu, hodinu a pol (závisí od morských prúdov a počasia).

Pre tento ostrovček sme sa rozhodli z niekoľkých dôvodov:

• chceli sme navštíviť miesto s minimom turistov a Ukulhas túto podmienku perfektne spĺňa
  • túžili sme po čistej pláži s bielym pieskom a tyrkysovým morom, čo sa nám tiež splnilo
  • nie sú tu takmer žiadne odpadky
  • veľmi im záleží na ekológii a každoročne realizujú niekoľko projektov na čistenie ostrova a výsadbu stromov, organizujú programy na zvyšovanie povedomia o odpadovom hospodárstve, morských ekosystémoch a biodiverzite, čo nám bolo nesmierne sympatické, pretože nám záleží na ochrane životného prostredia
  • jednoduchá dostupnosť z medzinárodného letiska

Nič nie je len čierne alebo biele a takisto aj na Ukulhas nájdete nejaké negatíva:

• málo obchodov (na celom ostrove 4 alebo 5, ktoré sú navyše často zatvorené kvôli modlitbe v mešite) a veľmi obmedzený výber potravín
  • reštaurácie sú tu len tri, z toho jedna lokálna, kde sa pravdepodobne moc nenajete. My sme sa stravovali v SeaLaVie restaurant, kde mali na výber thajské jedlá, avšak na náš vkus trocha nedochutené, keďže sme boli zvyknutí z thajskej kuchyne na pikantnosť a explóziu chuťových buniek (vždy to však vyriešila polka sáčku s čili korením 😀 )
  • pri vstupe do mora sú úlomky z koralov, ale toto sa dá tiež jednoducho vyriešiť nosením obuvi do vody (určite si ich so sebou prineste, oceníte to najmä pri väčších vlnách kedy by vám tie koraly mohli spôsobiť menšie zranenia na bosej nohe)
  • stavajú tu veľa nových guesthousov a dokonca aj hotel, preto by ste sa s návštevou mali poponáhľať, ak chcete zažiť pokojný, idylický ostrovný život bez nástupu turistov

Transfer na Ukulhas

• Trajekt pre verejnosť: stojí 4 USD/ osoba za jeden smer z Malé a cesta trvá štyri hodiny. Premáva len 3-krát do týždňa z Malé na Ukulhas, a to v nedeľu, utorok a štvrtok o 9:00 ráno. Odchod z Ukulhas späť do Malé je v dňoch sobota, pondelok a streda o 10:00 ráno, pričom má medzistátie na ostrove Rasdhoo.
  • Verejná rýchloloď: stojí 50 USD/ osoba za jeden smer a cesta je skutočne rýchla, trvá len niečo cez hodinu. Tieto časy odchodov sa však často menia, preto si vždy pozrite aktuálne informácie na stránke www.atolltransfer.com. V prípade zrušenia lode kvôli zlému počasiu sa obráťte na vášho hostiteľa.

Ubytovanie na Ukulhas

Na ostrove je niekoľko menších guesthousov, pričom väčšina má len 4-5 izieb. My máme veľmi pozitívnu skúsenosť s New Moon village, kde bol úžasný personál a vždy všetko perfektne zorganizovali – od transferu z letiska, cez rôzne aktivity a výlety až po náš odchod z ostrova. Super boli aj ich raňajky a mohli sme si vybrať až zo 6 jedál (musíte ochutnať typické maldivské raňajky – tuniaka rozmixovaného s kokosom a cibuľkou, k tomu sa podáva placka podobná našej lokši), ktoré nás zasýtili na najbližších päť hodín.

Dobré ohlasy má aj SeaLaVie Inn, ktorý sa nachádza hneď vedľa New Moon village a často sme tam chodievali na večere (patrí im aj reštaurácia). Vždy tam panovala uvoľnená, priateľská atmosféra a personál sa neustále usmieval. Obidve ubytká sú len kúsok od oceánu a v okolí je aj niekoľko menších obchodíkov s potravinami, detské ihrisko (úplne nové, moderné, ktoré by im mohli závidieť aj naše deti) a prístav.

Ukulhas bol prvý maldivský ostrov, ktorý sme navštívili a boli sme vzrušení a v takom príjemnom napätí, čo nás tu čaká. Ale predtým, než sme si namočili nohy v tej nádhernej tyrkysovej vode, sme mali pred sebou ešte dlhú cestu z letiska. Dlhú preto, lebo po našom prílete sme museli ešte štyri hodiny stráviť v letiskovej hale, kým naša loď odplávala, tak sme len čakali, a čakali, a čakali…

Náš hostiteľ za nami poslal zamestnanca guesthousu, ktorý nás previedol po letisku, dal nám užitočné rady ohľadom financií a kde sa oplatí zamieňať peniaze, ochotne odpovedal na naše vyčerpávajúce otázky o Maldivách a zobral nás aj na loď, aby sme sa ani len náhodou nestratili 🙂 .

Za hodinu a pol sme už vystupovali v prístave na Ukulhas, kde nás očakával náš perfektný hostiteľ z ubytka New Moon village. Privítali nás čerstvým kokosovým orechom, ktorý bol príjemným osviežením po náročnej ceste. Bolo už neskoro večer a my sme boli unavení z celodenného cestovania, preto sme si prechádzku po ostrove a návštevu pláže nechali až na ďalší deň.
Zobudili sme sa do nádherného, slnečného rána a po výdatných raňajkách sme sa vybrali na pláž, kde mali pre nás pripravené aj lehátka a slnečníky zadarmo. V prvej chvíli nás čakal skutočný šok z toľkej krásy a neverili sme vlastným očiam, že takéto úžasné miesto na svete naozaj existuje. Celý deň sme sa len šantili vo vode a užívali si prítomný okamih.

Na Ukulhas (a na každom maldivskom lokálnom ostrove) nájdete dva typy pláží – lokálnu a turistickú (tzv. bikini). Na lokálnej pláži je zakázané nosiť plavky a aj kúpať by ste sa tu mali v tričku a potom je tu turistická pláž, kde je nosenie bikín OK. My sme mali bikini pláž len pár krokov od nášho ubytka a pláž tam bola čistá, s jemným bielym pieskom a pozvoľným vstupom do mora. Dokonca sme tu videli aj baby žraloky, ktoré boli roztomilé a pre ľudí našťastie neškodné 🙂 .

Každý guesthouse má širokú ponuku rôznych aktivít a exkurzií a pretože žijeme len raz, my sme si vybrali hneď tri, konkrétne výlet na sandbank, šnorchlovanie a plávanie s mantami a nakoniec návštevu neobývaného (piknik) ostrova.

Náš tretí deň na Maldivách sa niesol v znamení nepredstaviteľnej romantiky na sandbanku, ktorý patril len nám a okrem nás dvoch tam celý deň nikto iný nebol. Cesta sama bola obrovským zážitkom, pretože sme išli rýchlym člnom, ktorý riadil pravdepodobne bývalý jazdec F1 😀 , ale aspoň bola sranda. More bolo dosť rozbúrené, s vlnami a pri každom dopade nás ošpliechala voda, takže na sandbank sme dorazili totálne premočení, ale zato vyškerení od ucha k uchu. Postavili nám tam slnečník, nechali nám vodu a jedlo a potom odišli spolu s člnom. V strede čarovnej lagúny, na malom ostrovčeku len zo snehobieleho piesku sme ostali len my dvaja a na tie pocity, ktoré som vtedy mala, nikdy v živote nezabudnem. Bola som ten najšťastnejší človek na svete a aj slzu som uronila od toľkého blaha. Som ja ale romantička 😀 .

Na sandbanku sme strávili celý deň, plávali sme v tyrkysovej lagúne takej farby, aká snáď ani neexistuje, šnorchlovali sme sa s farebnými rybičkami, opaľovali sme sa a venovali sa jeden druhému. Toto sú tie kúzelné chvíle, kvôli ktorým sa oplatí žiť.

Poobede sme sa vrátili na Ukulhas a preskúmali sme ostrovček. Do postele sme líhali plní emócií, pozitívnej energie a s očakávaním, čo nám prinesie nový deň.

4. deň na Maldivách a deň D pre Janka, ktorý si splnil ďalší veľký sen – plávanie s mantami. Bol to neskutočný zážitok a tie majestátne tvory nás úplne ohúrili, ako si tam s ľahkosťou pierka plávali v nekonečnom oceáne. Žili si svoj vlastný život a bolo úžasné ich sledovať z tesnej blízkosti.

Po tomto nezabudnuteľnom zážitku sme sa presunuli na neobývaný maldivský ostrov, ktorý nám naservíroval fantastický, farebný podmorský život. Niekedy sú slová zbytočné, preto nech za mňa prehovoria fotky, ktoré sme spravili z tohto výletu.

Aké aktivity a zážitky ponúka Ukulhas?

Najväčším lákadlom je samozrejme Manta safari a tento výlet vás vyjde samostatne na 50 USD na osobu, prípadne si môžete zvoliť kombináciu Manta safari s výletom na neobývaný ostrov (ako to bolo u nás) za 70 USD/ osoba.
Určite by ste nemali vynechať ani návštevu sandbanku, ktorý nás vyšiel na 40 USD/ osoba aj s občerstvením v podobe sendvičov a vody.
Milovníci šnorchlovania si tu tiež prídu na svoje, podmorský svet na Maldivách je dokonalý.
Vybrať si môžete aj z rôznych balíčkov rybárčenia, napríklad ranné pri východe slnka, alebo naopak večerné, ďalej chytanie rýb s dodatočným BBQ grilovaním a ceny za túto aktivitu sa pohybovali okolo 70 USD a vyššie.
Pre milovníkov luxusu je tu potom celodenná návšteva blízkeho rezortu, ktorá stála 350 – 400 USD/ osoba s dopravou a vstupom do rezortu.Možno ste si práve pomysleli, aké sú tie aktivity drahé. Áno, je to skutočne tak, zážitky sú niečo, za čo si tu priplatíte, ale môžem povedať, že neľutujeme ani jeden minutý cent, pretože sú to veci, na ktoré budeme navždy spomínať a z tej radosti a pocitu šťastia, ktoré sme vtedy zažívali, čerpáme dodnes energiu.

Nič netrvá večne a my sme sa žiaľ museli rozlúčiť s Ukulhas, ktorý si získal naše srdcia a čakal nás presun na nové miesto, ktorým bol susedný ostrov Rasdhoo.

Niekoľko zaujímavostí o Ukulhas:

• je to prvý obývaný ostrov po Malé, kde zaviedli eletrinu v roku 1982, najprv len na štyri hodiny, až neskôr fungovala 24 hodín denne
  • vzniklo tu prvé centrum káblovej televízie na Maldivách v roku 1995 a v tom čase vysielali len 12 kanálov
  • ostrov vyhral v roku 2014 ocenenie vlády za ekológiu, tzv. Green leaf award, za ich projekty v oblasti hospodárstva s odpadom
  • patrí medzi prvé obývané ostrovy, kde vznikla formálna škola
  • prvým oficiálnym turistom na ostrove bol Thajec Bandarn Suetrong, ktorý navštívil Ukulhas 15. novembra 2012 (dovtedy bol turizmus na lokálnych ostrovoch zakázaný)