Siem Reap a jeho okolie

V minulosti zhluk niekoľkých nenápadných dediniek okolo rieky Siem Reap na severozápade Kambodže, dnes najrýchlejšie sa rozrastajúce mesto v krajine vďaka turistickému boomu, ktorý tu nastal po znovuobjavení slávneho chrámového komplexu Angkor – to je Siem Reap. Najväčším lákadlom je bezpochýb spomínaný Angkor, ale v samotnom meste a jeho okolí toho môžete zažiť oveľa viac.

Siem Reap je hlavným a administratívnym mestom rovnomennej provincie. Jeho názov v preklade znamená niečo ako „Siamská porážka“ a pripomína víťazstvo Kmérov nad thajskou armádou. Kedysi to bol zhluk menších dedín okolo rieky, no v dnešnej dobe sa vďaka rýchlemu vývoju odhaduje počet jeho obyvateľov na približne 130 tisíc.

My sme sem pricestovali z mesta Phnom Penh autobusom, pričom cesta trvala necelých šesť hodín. Na stanici v Siem Reap nás už čakal náš usmievavý tuk-tukár z hotela Suon Angkor Boutique, kde sme boli ubytovaní. Ubytovanie sme si zarezervovali v pokojnej lokalite mimo rušných ulíc, ale do centra to nebolo ďaleko, možno nejakých 15 minút chôdze, prípadne 5 minút tuk-tukom. Milo nás prekvapilo, že okrem nás dvoch tu bola ubytovaná už len jedna rodinka a takmer celý hotel s dvoma bazénmi sme mali len a len pre seba. Monzúnová sezóna má jednoznačne svoje výhody 🙂 .

Po rýchlom preskenovaní TripAdvisoru sme sa vybrali na lahodné občerstvenie do blízkeho warungu s výborným hodnotením od cestovateľov a keďže sa už pomaličky stmievalo, pokračovali sme večernou prechádzkou po známej ulici Pub Street, kde to v noci skutočne žije a nájdete tu množstvo barov, reštaurácií, kaviarní, obchodíkov so suvenírmi, ale aj rozložené stánky miestnych predajcov s úžasným výberom pouličného jedla, čerstvého ovocia, ovocných štiav, fantastickej zmrzliny, pečených chrobákov či škorpiónov.

Najviac nás pobavil pojazdný bar na kolesách, ktorý odstavili kdekoľvek na ulici a k obľúbenému drinku ste si  ako bonus mohli púšťať pesničky na Youtube (notebook bol položený na pulte). Pivo za 1 USD a koktejly za 1,5 USD neskôr spôsobovali, že väčšina turistov sa popreplietala uličkami v mierne podnapitom stave, ale aj o tomto je nočný život v Siem Reap.

Náš nasledujúci deň sa niesol v znamení spoznávania mesta, ktoré bolo pre nás predovšetkým o dobrom jedle, zmrzline, návšteve budhistického chrámu, tradičných trhoch popri rieke a kmérskej masáži (odporúčam vyskúšať, kambodžské ženy sú malé, ale neskutočne silné 😀 ). Večer nás čakal už len príjemný relax v bazéne a oddych pred náštevou Angkoru, ktorý sme mali naplánovaný na ďalší deň.

Ranné vstávanie o šiestej hodine nám síce dalo zabrať, ale predstava, že čoskoro sa nám splní jeden z najväčších cestovateľských snov nás poháňala vpred. Po výdatných hotelových raňajkách sme nasadli na pekelný stroj menom tuk-tuk a o niekoľko minút neskôr sme už stáli pred Angkor Ticket Office, kde sa kupujú lístky na toto najnavštevovanejšie miesto v krajine. Nemuseli sme ani dlho čakať, rýchlo sme sa dostali k okienku, kde nás cvakli foťákom a po zaplatení 37 USD za jednodňový vstup sme sa stali hrdými majiteľmi lístkov na magický Angkor.

Náš tuk-tuk už čakal na parkovisku a my sme boli celú cestu až k samotnému chrámovému komplexu super vzrušení, čo nás tam čaká. Keď sme na vlastné oči uvideli celú tú nádheru, naplnilo nás to neopísateľnou radosťou, veď o tomto momente sme snívali takmer celý život.

Celý deň sme sa vozili po komplexe a navštívili sme tie najznámejšie, ale aj menšie, menej známe chrámy, ktoré nás úplne ohromili. Musíte to vidieť na vlastné oči, aby ste pochopili čaro tohto mystického miesta.
Najviac sme si okrem najimpozantnejšieho Angkor Watu obľúbili chrámy Bayon (chrám tajomných tvárí), Ta Prohm (jeho múry sú prerastené mohutnými koreňmi stromov), Banteay Kdei a Pre Rup, kde sme absolvovali romantický západ slnka so stovkami ďalších turistov 😀 .

Bol to mimoriadne bohatý deň na zážitky, avšak aj dosť vyčerpávajúci, pretože komplex je obrovský a keď k tomu prirátate vysokú vlhkosť vzduchu, horúčavu okolo 40 stupňov a ostré slnko, nie je to sranda. Po návrate na izbu sme unavení padli do postele, rýchlo sme prehodnotili naše pôvodné plány a rozhodli sme sa predĺžiť si náš pobyt v meste ešte o jeden deň. Potrebovali sme deň navyše na regeneráciu po takomto náročnom výlete.

Využili sme ho čisto len na relax a takmer celý deň sme strávili pri bazéne. Večer sme znova zavítali na obľúbenú Pub Street a skúsili niekoľko nových jedál. Ja proste milujem ázijský street food! Všetky tie farby, vôňa korenia vo vzduchu a čerstvé suroviny na mňa pôsobia doslova ako magnet a nikdy im nedokážem odolať.

Posledný deň sme si požičali skúter, aby sme mohli preskúmať okolie mesta a naším cieľom bola dedina Kompong Khleang, ktorá sa nachádza na jazere Tonle Sap. Toto jazero je známe tým, že v období monzúnových dažďov niekoľkonásobne zväčší svoj objem a je najväčším sladkovodným jazerom v celej juhovýchodnej Ázii. Nachádza sa na nej niekoľko plávajúcich dediniek, medzi inými aj Kompong Khleang. Ľudia, ktorí tu žijú sú veľmi chudobní a celý ich život sa odohráva na jazere. Ich domčeky sú postavené na vysokých koloch, aby ich nezaplavilo, keď narastie hladina vody.

Veľmi sme túžili vidieť tento spôsob života na vode, ako vyzerá ich bežný deň, ako vôbec dokážu fungovať v takomto prostredí. Cesta do samotnej dediny trvala zo Siem Reap približne hodinu a ako sme odbočili ku Kompong Khleang, postupne sa menila z asfaltovej cesty na štrk zmiešaný s blatom. Keď sme prišli k plávajúcim domčekom, podarilo sa nám s motorkou zapadnúť do hlbokého blata, takže sme mali hneď postarané o zábavu. Skúter celý od blata, nohy celé od blata, aj topánky, no sranda veľká. Naštastie sa nám podarilo „vyslobodiť“ a mohli sme obdivovať jednoduchý, ale ťažký život ľudí na tomto mieste.

Ak by ste mali záujem, môžete absolvovať aj plavbu po jazere, ktorá stojí 20-35 USD podľa toho, ktorú agentúru si vyberiete. My sme tentokrát plavbu vynechali a dedinu sme prešli celú len na skútri, ale aj tak sme toho dosť videli a zažili.

Cestou späť sa nám stala jedna milá príhoda. Už sme rozmýšľali nad tým, ako budeme v požičovni vysvetľovať to blato na skútri, alebo kam ho pôjdeme dať umyť a vtom sme zbadali, ako v jednom dvore mladý chalan umýva svoju motorku. S malou dušičkou sme sa ho spýtali, či by bol ochotný umyť aj tú našu a okamžite súhlasil. Na dvor vybehla celá jeho rodina keď nás zbadali, hneď nám ponúkali jedlo a vodu a aj keď vôbec nevedeli po anglicky, výborne sme sa spolu zabávali. Týpek nám tak poctivo umyl tú motorku, že vyzerala ako nová a keď sme videli, že ju chce ešte aj vyleštiť, museli sme ho vyslovene zastaviť, že to naozaj nie je potrebné.

Toto je ďalšia vec, ktorú milujem na Ázii, že ľudia sú tu veľmi milí a srdeční, na tých najodľahlejších miestach stretnete tých najlepších ľudí pod slnkom a ochotne vám pomôžu aj bez slov. Aj keď vám nerozumejú, zniesli by vám aj modré z neba, len aby vám pomohli. Toto v našich končinách nezažijete. U nás keď sa vás cudzinec niečo spýta v cudzom jazyku, väčšina ľudí len odvrhne a v lepšom prípade len povie, že nevedia alebo nerozumejú a to je všetko. Ja veľmi dúfam, že sa raz zmení zmýšľanie ľudí (nielen) na Slovensku a k cudzincom budeme láskavejší. Nikdy neviete, kedy vy budete potrebovať niekde pomoc.

Musíme sa ešte veľa učiť od týchto jednoduchých, osudom ťažko skúšaných ľudí (najmä pokoru a vďačnosť), ktorí žijú v oveľa horších podmienkach ako my a práve na tomto mieste som si uvedomila, aké máme šťastie, že žijeme na Slovensku. Vo vyspelej krajine, v obrovskom luxuse oproti tomu, čo som mala možnosť vidieť na vlastné oči a som vďačná za to, čo mám.
Chlapcovi a jeho rodine sme samozrejme dali nejaké peniažky za ich ochotu a pomoc, aj keď to od nás nežiadali a my sme boli radi, že náš skútrik bol konečne čistý, dokonca nám osprchovali aj naše nohy 😀 .

Po návrate do Siem Reap sme sa zastavili v jednej výbornej reštaurácii na jedlo a po vrátení skútra sme sa aj my pobrali na hotel. Čakala nás ešte jedna nemilá povinnosť – opäť sa zbaliť na cesty.
Ráno sme totiž odchádzali do mesta Battambang, ktoré je preslávené vďaka „bambusovému vlaku“ a Netopierej jaskyni. Ale o tom až v ďalšom článku priatelia 🙂 .

Čo by ste nemali vynechať pri návšteve Siem Reap?

1. Chrámový komplex Angkor

Je to najväčšia turistická atrakcia len 7 km od mesta Siem Reap. Úžasné, mystické miesto, ktoré bolo kedysi dávno hlavným mestom Kmérskej ríše a dnes je zapísané do zoznamu svetového dedičstva Unesco. Prečítajte si náš článok, kde sa dozviete podrobné informácie o Angkore.

2. Návšteva budhistického chrámu

V Siem Reap nájdete niekoľko budhistických chrámov, osobne sme navštívili Wat Preah Prom Rath, ktorý sa nachádza v centre mesta, ale napriek tomu tu nájdete pokoj a harmóniu. Predstavuje príjemný únik pred ruchom mesta a domáci sa sem chodia modliť pre šťastie.

3. Tradičné trhy

Ísť do Siem Reap a vynechať tradičné trhy, to by bol veľký hriech. Či sa už rozhodnete pre Old Market alebo Night Market, o jedinečný zážitok budete mať postarané. Predáva sa tu všetko, čo si len viete (a občas aj nechcete) predstaviť – okrem ovocia a zeleniny tu môžete kúpiť čerstvé aj sušené ryby, obľúbené kuracie beháky, pre nás absurdné chrobáky, škorpióny, pavúky či červy, „čerstvé“ mäso vystavené na praživom slnku, ktoré okupujú roje múch, ale napríklad aj lacné oblečenie, šperky, vyrezávané veci a zaručené „originály“ známych značiek.

4. Jedlo a alkohol

Kambodžská kuchyňa je výborná. Musíte ochutnať ich typické kmérske jedlá, ako napríklad rybí Amok, červené karí alebo Lok Lak. Určite skúste aj jedlo z pouličných stánkov, stojí to zato. Z reštaurácií v Siem Reap odporúčame Love U restaurant a Khmer Grill restaurant, kde varia fantastické jedlá a relatívne lacné. Najete sa tu za 3-4 doláre. Alkohol je všeobecne veľmi lacný v celej Kambodži a aj preto je to obľúbená lokalita mladých Britov 🙂 .

5. Škola varenia

Ak ste si zamilovali kmérske jedlo, môžete absolvovať jeden z mnohých kurzov varenia. Najlepšie hodnotenie na stránke TripAdvisor majú Siem Reap countryside cooking class a Lily´s Secret Garden cooking class, kde každý kurz začína tým, že vás zoberú na miestne trhy a naučia vás, ako si vyberať tie správne a čerstvé suroviny a z nakúpených ingrediencií začnete variť. Väčšinou vás naučia prípravu troch jedál – 1 predkrm, 1 hlavné jedlo a 1 dezert.

6. Kmérska masáž

Po vyčerpávajúcom dni v Angkore určite oceníte dobrú masáž. V Siem Reap je masážnych centier neúrekom a vy si môžete vyberať zo širokej ponuky rôznych druhov masáží, napríklad hlavy a ramena, chodidiel, celého tela, thajskej, ale keďže ste v Kambodži, určite by ste nemali vynechať tradičnú kmérsku masáž, ktorá sa zameriava na tlakové-akupresúrne body a meridiánové dráhy, čím sa uvoľnia stuhnuté miesta a obnoví sa prúdenie energie v celom tele.

7. Pub Street

Najrušnejšia ulica v Siem Reap, ktorá ožíva hlavne večer. Nájdete tu reštaurácie, bary, kaviarne, obchodíky, pouličné jedlo, bary na kolesách, jedným slovom je to taký malý Las Vegas Kambodže. Jedlo je tu o niečo drahšie ako vo zvyšku mesta, ale stále je tu pomerne lacno na naše pomery. Typický hipsterský podnik je tu The Angkor What? Pub, ktorý vyzerá veľmi štýlovo a obsluha je tu priateľská a milá.

8. Národné múzeum Angkor

V tomto múzeu nájdete veľkú zbierku artefaktov z čias Kmérov a dozviete sa niečo viac o histórii celého komplexu Angkor. Informácie o otváracej dobe a cenách nájdete na tejto stránke.

9. Plávajúce dediny na jazere Tonle Sap

Najväčšie sladkovodné jazero v juhovýchodnej Ázii je domovom pre mnohých ľudí, ktorých život je úzko spätý s vodou. Svoje obydlia prispôsobili náročnému životu na jazere a sú postavené na „stračích nôžkach“, jazero im poskytuje obživu a väčšina obyvateľstva sa tu venuje rybolovu, či pestovaniu ryže.
V posledných rokoch sa niektorí podnikavci snažia spraviť z plávajúcich dediniek turistickú atrakciu a majú nekalé praktiky, ktoré pomaly ničia atmosféru miesta. Stále sa však oplatí navštíviť niektoré dediny, ako napríklad Kompong Khleang, kam tento „scam“ na turistov ešte nedorazil.

Spomínaná pasca na turistov vyzerá tak, že zaplatíte približne 20 USD za 2-hodinovú plavbu po rieke, kde vás zavezú do miestnej školy a pod tlakom budú od vás vymáhať ďalšie peniaze (prinútia vás kúpiť ryžu za 50 USD „akože“ pre miestne deti), čo by nebolo zlé, keby tie peniažky išli naozaj tam, kde treba. Bohužiaľ, detičky a ich chudobné rodiny z toho neuvidia ani cent, pretože to vrece ryže skončí znova v predaji a peniaze vo vreckách podnikavcov. Toto je tá odvrátená stránka návštevy niektorých dedín.

V meste Siem Reap sa nám skutočne páčilo, mesto a jeho okolie toho ponúka veľa na objavovanie. Ak nie ste v časovej tiesni, určite tu pobudnite niekoľko nocí a vydajte sa preskúmať aj jazero Tonle Sap. Ponúkne vám to trochu iný pohľad na život a prehodnotíte vaše priority.
Na malú chvíľu spomaľte a vychutnajte si dobré jedlo, masáž, či túlanie sa po malých uličkách mesta. Nič vám neujde, preto sa netreba nikam ponáhľať.